Dlaczego nie warto iść do szkoły

RAPORT O SZKOLNICTWIE NIEPUBLICZNYM W POLSCEPAŹDZIERNIK 2019

Dlaczego szkoła publiczna oraz formy edukacji przez nią praktykowane dyskwalifikują ją z metod nauczania dziecka?

 

Dlaczego warto iść do szkoły?

Co mówią rodzice, gdy pytamy ich o to dlaczego warto, by dziecko poszło do szkoły?

Szkoła to nie tylko zdobycie edukacji, w szkole może zdarzyć się wiele ciekawych rzeczy, są organizowane wycieczki, dzieci mają kontakt z rówieśnikami, uczą się wspólnego działania.

Finansowanie

Finansowanie szkoły publicznej

  • jest pokrywana z naszych podaktów, więc nie można z niej zrezygnować dobrowolnie odzyskując pieniądze z zapłaconych podatków

Finansowanie szkoły prywatnej

Niepubliczne szkoły podstawowe (oraz dotychczas gimnazja) utrzymują się nie tylko z płaconego przez uczniów czesnego (i często, w mniejszym stopniu, tak-że z bezzwrotnego wpisowego), ale również z dotacji z budżetu gminy. W przypadku niepublicznych szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych oraz szkół ponadgimnazjalnych posiadających uprawnienia szkół publicznych dochodzą dotacje z budżetu powiatu. Niepubliczne szkoły artystyczne o uprawnienia szkół pu-blicznych otrzymują dotacje z budżetu państwa.

Szkoły niepubliczne, które otrzymały status szkoły publicznej, uzyskują gwarancję dofinansowywania z budżetu władz lokalnych (gmina lub powiat) lub – w przypadku szkół artystycznych – bezpośrednio z budżetu centralnego. Dotacja odpowiada w zasadzie 100% wydatków bieżących ponoszonych na każdego ucznia w szkole publicznej tego samego typu i rodzaju. Jest ona wyższa dla uczniów niepełnosprawnych.

Koszty dla rodziców

  • Najwięcej kosztuje kształcenie dzieci w liceach, a następnie w szkołach podstawowych. Najtańsze są przedszkola.
  • Najdroższe są placówki międzynarodowe oferujące programy typu IB czy Montessori.
  • Społeczne szkoły podstawowe i licea są znacznie tańsze niż placówki prywatne na tych etapach kształcenia.

Szkoły publiczne i prywatne

Wśród szkół niepublicznych istnieją dwa typy placówek:

  • szkoły prywatne
  • szkoły społeczne

dla celów statystycznych traktowane są jako jedna grupa, ale w praktyce są bardzo różne.

Podstawową różnicą między tymi dwoma typami szkół niepublicznych jest organ założycielski:

w przypadku szkół prywatnych są to najczęściej osoby fizyczne bądź prawne (spółki),

w przypadku szkół społecznych, organ założycielski to:

  • stowarzyszenie
  • fundacja
  • organizacja społeczna
  • związek wyznaniowy, działające zwykle jako instytucje nonprofit

Szkoła społeczna

Jest to termin powszechnie stosowany do określenia szkoły prowadzonej przez organizację społeczną, najczęściej stowarzyszenie, która nie ma celu komercyjnego. Podczas tworzenia szkół niepublicznych często zakładane  były przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO).

Wiele z tych szkół miało i ma w swoich nazwach przymiotnik „społeczna”.

 

Ile dzieci chodzi do szkół prywatnych?

Dwie podstawowe cechy odróżniające szkoły publiczne od niepublicznych to:

  • bezpłatne nauczanie
  • gwarancja powszechnej dostępności dla ludności

Dlaczego szkoła publiczna jest tak popularna?

Liczba wszystkich niepublicznych placówek edukacyjnych wzrosła od 2014 roku do 2018 roku o 17,15% (z z 8 502 do 9 960). W tym samym okresie liczba uczęszczających do nich uczniów wzrosła o 29,73% (z 393 211 do 510 111).

 

Powody istnienia szkoły publicznej:

Wystarczy spojrzeć na zjawiska jakie mają miejsce, by zastanowić się po co dziecko idzie do szkoły, skoro pomijając efekt nauki, nie zdobywa podstawowych umiejętnośći przydatnych w życiu.

Nie jest moim celem szukanie rozwiązania i przyczyn, chciałbym tylko podnieść pod uwagę kilka zjawisk, na które szkoła lekarstwem nie jest.

 

  1. Dziecko jest uczone równości, tzn, musi dostosować się. Czy równość jest bardziej wartościowsza od np. bycia indywidualistą?
  2. Równość nie uczy pracy zespołowej a jedynie dostosowywania się do oficjalnie przyjętej roli. TO oznacza, że dziecko nie nauczy się pracy zespołowej w szkole, bo to nie  jest celem. Na lekcjach zdobywa się oceny indywidualnie.
  3. Ocenianie kogoś daje szansę na poznanie obecnego stanu wiedzy, ale co dalej? Czy to znaczy, że dziecko, które czegoś nie zrozumiało będzie miało indywidualnie dostosowywany program, aby przyszło w końcu do domu z tą wiedzą, jaką oczekują nauczyciele? Okazuje się, że problemy przychodzą do domu i w domu muszą zostać rozwiązane, więc po co chodzić do szkoły?
  4. A teraz z drugiej strony, gdy dziecko otrzymuje ponadprzeciętne oceny, czy dostanie indywidualny tok nauczyania by rozwijać jeszcze lepiej swoją wiedzę? Skoro nie, to znowu odpowiedzialność za naukę i rozwój jest w rękach rodziców, więc po co chodzi Twoje dziecko do szkoły publicznej? By uczyć się jak być średnio zdolną osobą, by nie wyróżniać się z tłumu? Chcesz takie mało indywidualne i mało zaangażowane dziecko w domu?
  5. Przy ilośći kilkunastu czy trzydziestu uczniów z przyczyn praktycznych nie może jedna osoba zajmować się każdym indywidualnie, a to by umożliwiało szybszy rozwój dziecka. Jednak czy przy np. 5 uczniach jest możliwość prowadzenia indywidualnego nauczania dostosowanego do możliwości ucznia? Skoro nie, to po co w ogóle dawać dziecko do szkoły jakiejkolwiek, gdzie nie ma indywidualnego podejścia?

Z czego wynika presja do równości w szkole?

moim zdaniem jest to naturalny odruch nauczyciela, ktory musi okresli swoje miejsce w niesprzyjajacych okolicznosciach.

Co jest niesprzyjające dla nauczyciela?

Ma maly wplyw albo wierzy w to, ze ma maly wplyw na to co dzieje sie w szkole i w jego *klasach, ktore probuje czegos uczyc

Klasa to ciekawe sformulowanie, to pewna kategoria ludzi, okreslenie odnoszace sie do bezosobowej grupy ludzi.

To kluczowe, tutaj nie ma obowiazku myslec indywidualnie o kazdym.

Kolejnym skutkiem tego jest to, ze skoro takie sa warunki, ktore akceptuja Nauczyciele, Rodzice i Uczniowie, to nie ma potrzeby tego zmieniac.

Indywidualizm stoi w opozycji to klasy

Nie ma wiec skutku, jaki by stoil za indywidualnym nauczyczaniem, nie mozna wrecz wymagac aby takie skutki mialy miesce, bo to calkiem inny schemat dzialania.

 

Stanowisko nauczyciela w szkolach publicznych i prywatnych

Byc moze warto by bylo porownywac jak jest w tych szkolach, ktore sa finansowane przez ludzi, ktorzy wybrali szkole w ktorej chca by przebywalo ich dziecko.

Czy jednak warto zastanawiac sie nad tym co jest, czy zwyczajnie okreslic najbardziej pozadane efekty i sposoby pracy i je po prostu wymuszac na szkole w ktorej uczy sie nasze dziecko?

Moze zamiast narzekac na skutki malo efektywnych metod warto wziac udzial i odpowiedzialnosc za caly system w konkretnej szkole?

Byloby to wspaniale, jednak nie kazdy ma taka mozliwosc.

Wobec tego warto zastanowic sie jak mozna wplynac na nauczyciela i caly personel, by efekty byly jak te oczekiwane.

 

Dlaczego rodzice wybierają szkoły niepubliczne?

Co rodzice i uczące się dzieci cenią w szkołach niepublicznych?

  • bezpieczne dla dzieci środowisko, gdzie dzieci traktuje się podmiotowo i indywidualnie
  • dobry kontakt z nauczycielami i szkołą, dające możliwość nabywania umiejętności miękkich a nie tylko samej wiedzy

Środowisko szkolne

  • Lepsza komunikacja między rodzicami i szkołą
  • Mniejsze klasy (grupy) 
  • Bezpieczniejsze otoczenie (bezpieczeństwo fizyczne)
  • Emocjonalne bezpieczeństwo dziecka
  • Wartości szkoły zgodne z wartościami w domu

 

Sposób edukacji

  • Wyższy poziom nauczania
  • Niestandardowe programy nauczania lub metody (IB, Montessori itp)
  • Bardziej indywidualne podejście do ucznia
  • Możliwość lepsze go opanowania języków obcych
  • Przygotowanie do studiów na dobrej uczelni
  • Rozwój umiejętności pozanaukowych (osobowość, pewność siebie itp)

 

Dodatkowe zajęcia

  • Większe możliwości rozwoju uczniów uzdolnionych
  • Wsparcie dla dzieci o specjalnych potrzebach
  • Szersza oferta zajęć pozalekcyjnych/dodatkowych
  • Więcej godzin zapewnionej opieki, przed i po zajęciach
Różnice w edukacji publicznej i niepublicznej, źródło: ourkids.net, https://ourkids.net/pl/pdf/2019-raport.pdf